نگهداری موقت از کودک تبعه بی‌سرپرست برای ایرانیان و دیگر اتباع میسر شد برخورد قطار با عابر پیاده جان شهروند ملایری را گرفت (۲۸ خرداد ۱۴۰۳) برخورد خودرو پراید با موتورسیکلت یک مصدوم برجای گذاشت (۲۸ خرداد ۱۴۰۳) زلزله قم را لرزاند (۲۸ خرداد ۱۴۰۳) هشدار: مراقب پشه آئدس باشید| راه‌های پیشگیری از تب دنگی برخورد جدی پلیس در خصوص توزیع ۷۰ تن گوشت مغولستانی آخرین خبر‌ها از وضعیت زائران ایرانی در گرمای ۵۰ درجه عربستان (۲۸ خرداد ۱۴۰۳) آتش سوزی یک کارگاه تولید مبلمان در جاده کلات (۲۸ خرداد ۱۴۰۳) «آرامش در شهر» سایه افکند| جمع آوری ۴۶۰ معتاد متجاهر در مشهد یک فوتی در ریزش منزل مسکونی در چناران (۲۸ خرداد ۱۴۰۳) + فیلم توضیحات پلیس تهران بزرگ درباره حادثه جوادیه به‌هم‌ریختگی در پیش‌فروش بلیت قطار‌ها همچنان ادامه دارد آخرین اخبار از عملیات جست‌و‌جوی مفقودین معدنِ شازند (۲۸ خرداد ۱۴۰۳) + عکس پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (٢٨ خرداد ١۴٠٣) | وزش باد شدید همراه با گردوخاک افزایش مبلغ جریمه‌های رانندگی به زمان دیگری موکول شد مواقعی که سگ‌گزیدگی باعث مرگ می‌شود + نظر دامپزشکان آیا زمان واریز معوقات حقوق فروردین ۱۴۰۳ بازنشستگان تامین‌اجتماعی مشخص شد؟ سایه تورم بر سرِ بازنشستگان | نقدی بر اجرانشدن ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی برخورد ۲ خودرو سواری در جاده اسفراین یک فوتی و ۲ مصدوم برجا گذاشت آپارتمان‌نشینی، نور خورشید و کمبود ویتامین دی!
سرخط خبرها

مأموریت‌های آتش نشانان مشهدی در زیر باران

  • کد خبر: ۲۲۷۱۶۶
  • ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۷
مأموریت‌های آتش نشانان مشهدی در زیر باران
رگبار‌های بهاری در مشهد، منجر به ۸۳ حادثه آب‌گرفتگی، برق‌گرفتگی، سقوط درختان و گرفتاری در سیلاب شد.

سعید جلائیان | شهرآرانیوز؛ از بامداد پنجشنبه آسمان مشهد ابری شد و رگبار‌های بهاری، شهر را در آغوش گرفت. براساس اعلام سازمان هواشناسی خراسان‌رضوی، از ساعت ۹:۳۰ صبح روز پنجشنبه به طور میانگین ۱۵.۹ میلی‌متر در تمام نقاط شهر باران بارید. این بارش‌ها هرچند هوای شهر را تازه کرد، اما منجر به وقوع حوادثی همچون جاری شدن سیل، آب‌گرفتگی منازل و واحد‌های تجاری، سقوط درختان و... شد.

مأموریت‌های آتش نشانان مشهدی در زیر باران

حوادثی که به گفته مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی مشهد، باعث شد آتش‌نشانان با انجام ۱۶۱‌مأموریت، روز پرکاری را پشت سر بگذارند.

حمیدرضا کافی‌نیا درباره روز پرکار آتش‌نشانی بیان کرد: درمجموع ۲ هزار و ۵۶۰۰ تماس با سامانه ۱۲۵ برقرار شد که به دنبال این تماس‌ها، آتش‌نشانان ایستگاه‌های مختلف شهر برای انجام ۱۳۸ عملیات نجات، ۲۱ مورد مهار آتش و دو مورد پیشگیری از حوادث از ایستگاه‌های خود خارج شدند.

تلخ‌ترین مأموریت

از میان تمامی عملیات‌های آخر هفته گذشته، تلخ‌ترین مأموریت مربوط به منطقه نجف بود که مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی مشهد در این زمینه گفت: با اعلام حادثه در منطقه توس، آتش‌نشانان به محل اعزام شدند. بررسی‌ها نشان داد که انبار یک آشپزخانه دچار آب‌گرفتگی شده و دو کارگر قصد داشته‌اند تا آب‌ها را خالی کنند.

 این افراد که پدر و پسر بوده‌اند، به جای تماس با آتش‌نشانی قصد داشته‌اند با استفاده از دستگاه پمپ کف‌کش، آب را تخلیه کنند و مانع آسیب به مواد غذایی و آشپزخانه شوند. این پدر و پسر که اطلاعی از نقص ایمنی دستگاه کف‌کش نداشته‌اند، در حالی دستگاه را به برق متصل و روشن می‌کنند که نقص فنی منجر به برق‌گرفتگی و فوت آنها می‌شود.

نجات جان ۲ شهروند در ۱۲۰‌دقیقه 

برخلاف مأموریت تلخ بولوار توس، آتش‌نشانان در نزدیکی همین منطقه مأموریت دشوار و طولانی دیگری را برای نجات جان دو نفر دریافت کردند، کافی‌نیا در این زمینه بیان کرد: ساعت ۱۵:۳۰ پنجشنبه تعدادی از اهالی منطقه توس در تقاطع بولوار خیام، متوجه گیر‌افتادن دو جوان کارتن‌خواب در کال این بولوار شدند و موضوع را به سامانه ۱۲۵ اعلام کردند. امدادگران در شرایطی که بارش باران در اوج بود از سه ایستگاه ۳، ۸ و ۱۰ خود را به محل رساندند.

 در این عملیات ۲۵‌نیروی آتش‌نشانی با استفاده از تجهیزات تخصصی دست به کار شدند و پس از ۳۰‌دقیقه تلاش دشوار موفق به بیرون کشیدن و نجات جان جوانی سی و دو ساله شدند. در ادامه با توجه به افزایش ناگهانی سیلاب در کال، عملیات نجات فرد گرفتار وارد مرحله دشواری شد. امدادگران حدود دو ساعت برای نجات او وقت گذاشتند و با استفاده از جرثقیل و دیگر تجهیزات تخصصی دومین فرد گرفتار در سیلاب را که جوانی سی و پنج ساله بود از کال خارج کردند و تحویل کارکنان اورژانس دادند.

خروج گرفتاران از آب

باران پنجشنبه در برخی مناطق مشهد منجر به آب‌گرفتگی در معابر سطح شهر شد، آب‌هایی که به ده‌ها کارگاه تولیدی، واحد‌های مسکونی و تجاری نیز نفوذ کرد. به گفته این مسئول آتش‌نشانی مشهد، امدادگران در این مرحله ۳۶‌عملیات مرتبط با آب‌گرفتگی را با استفاده از تجهیزات تخصصی مانند پمپ آب، پمپ مکش و‌... در سطح شهر با موفقیت اجرا کردند. همچنین آنها دو عملیات برای نجات سرنشینان خودرو‌های گرفتار در سیلاب داشتند که ساعت ۲۰:۵۰‌نجاتگران برای نجات جان چهار سرنشین یک پراید در منطقه التیمور وارد عمل شدند و سرنشینان را از درون خودرو خارج کرده و آنها را به محلی امن منتقل کردند.

سقوط پرشمار درختان

از میان تمامی مأموریت‌های آتش‌نشانی در پنجشنبه پرباران مشهد، بیشترین عملیات مربوط به درختانی بود که به دلیل شدت وزش باد و باران سقوط کردند که به گفته کافی‌نیا علاوه بر آتش‌نشانان، نیرو‌های معاونت خدمات شهری و فضای سبز شهرداری مشهد نیز برای رفع خطر و جمع‌آوری درختان و شاخه‌های شکسته به معابر سطح شهر اعزام شدند. در پی گزارش‌های سقوط درختان، آتش‌نشانان سیزده اصله درختی را که شاخه‌هایشان شکسته شده بود، رفع خطر کردند، همچنین هشت درخت روی سقف خودرو‌ها و هفت درخت در معابر، واحد‌های مسکونی و روی دیوار‌ها افتاده بود که تمامی این درخت‌ها جمع‌آوری شد. علاوه بر این امدادگران به شانزده مورد حوادث مربوط به ریزش دیوار‌ها رسیدگی کردند.

مدیر عامل سازمان آتش‌نشانی مشهد درباره تجمیع عملیات‌های آتش‌نشانان در روز پرحادثه شهر تصریح کرد: در این روز ۱۶۱‌عملیات انجام شد که ۱۳۸ عملیات نجات، آتش‌سوزی و پیشگیری از حوادث بود. همچنین ۸۵‌مورد مربوط به شرایط آب و هوا بود که ۳۶‌مورد آن مربوط به رفع آب‌گرفتگی از منازل، واحد‌های تجاری، کارگاه‌ها و... بود، هفت حادثه مربوط به سقوط درخت روی دیوار منازل، هشت مورد سقوط درخت روی دیوار، سیزده مورد رفع خطر از درختان، شانزده مورد رفع خطر از ساختمان‌ها و دیوار‌های سطح شهر و شش‌مورد نجات شهروندان از سیلاب بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->